Lintujen kokoontuminen

Taulumäen kirkossa tiistaina 20.8. kello 18

Risto Nordell, juonto
Ville Urponen, urut

Kesä ei ole vielä ohi, vaikka lintujen soidinlaulujen aika vääjäämättömästi onkin. Konsertti vie kuulijat takaisin kevääseen, jolloin lintujen äänten riemu täyttää aamuisen metsän. Pelkkää linnun laulua konsertti ei kuitenkaan ole: se alkaa Jean Sibeliuksen musiikilla ja päättyy Finlandiaan.

Jean Sibelius                       Intrada, op. 113a

1865–1957
Kurkikohtaus, op. 44 nro 2 (sov. V. Urponen)

Andreas Kneller                  Nun komm, der Heiden Heiland (Jeesus Kristus, meille nyt) (8 versus)
1649–1724

Jean-Philippe Rameau        Le Rappel des Oiseaux (Lintujen kokoontuminen)
1683–1764                          Le Tambourin (Tamburiini)

Le Poule (Kana)

Camille Saint-Saëns           Le Rossignol et la Rose (Satakieli ja ruusu) baletista Parysatis (sov. Louis Courtade)
1835–1921
Le Cygne (Joutsen) teoksesta Le Carnaval des animaux (sov. Alexandre Guilmant)

Jean Sibelius                       Finlandia, op. 26 (sov. Fricker – V. Urponen)

Konserttiin on vapaa pääsy.

Esiintyjistä

Musiikin tohtori Ville Urponen on tunnetuimpia suomalaisia urkutaiteilijoita. Hän on soittanut lukuisilla merkittävillä koti- ja  ulkomaisillamusiikkifestivaaleilla.  Hän on saanut useita tunnustuksia työstään. Urponen toimii urkumusiikin lehtorina Sibelius-Akatemiassa ja on Turun Urkujuhlien taiteellinen johtaja sekä Helsingin Musiikkitalon urkujen ohjelmistosuunnittelutyöryhmän jäsen.

Yleisradion musiikki- ja kulttuuritoimittaja Risto Nordell on saanut ohjelmistaan useita palkintoja, mm. Kirkon kulttuuripalkinnon 2015. Nordell valmistui vuonna 1989 Sibelius -Akatemiasta musiikin maisteriksi. Hän on kysytty luennoitsija ja konserttien juontaja eri puolilla Suomea.  Nordellin tunnetuin radio-ohjelma on Riston Valinta, jota hän on toimittanut Yle Radio 1:ssä vuodesta 2007.