Jukka Hassinen Jyväskylän seurakunnasta on Vuoden Kanttori 2024

Kanttori Jukka Hassinen

Kanttori Jukka Hassinen nauttii erityisesti jumalanpalveluksessa musisoimisesta.

Suomen Kanttori-urkuriliiton hallitus on nimennyt Vuoden Kanttoriksi 2024 Jyväskylän seurakunnan kanttorin Jukka Hassisen.

Hassinen on toiminut Helsingin seurakuntayhtymässä kanttorina vuosina 1992-1999. Syksystä 1999 lähtien Hassinen on toiminut kanttorina Jyväskylän seurakunnassa ja vuodesta 2012 seurakunnan pääkirkon, Taulumäen kirkon, A-kanttorin virassa. Seurakuntavirkansa ohessa Hassinen toimi Lapuan hiippakuntakanttorina 2001-2006 kehittäen mm. kanttorien jatko- ja täydennyskoulutusta ja järjestäen osaltaan Seinäjoen Kanttoripäiviä. Jyväskylän suuren seurakunnan kanttorina hän on ollut järjestämässä lukuisia valtakunnallisia tapahtumia, Kirkon musiikkijuhlia, Lähetysjuhlia ja Kirkkopäiviä.

Keski-Suomen kanttoriurkuriyhdistyksen toiminnassa hän on ollut mukana vuosituhannen vaihteesta toimien usean vuoden ajan yhdistyksen puheenjohtajana. Lisäksi hän on pyrkinyt edistämään työssäjaksamista.

Hassinen on kehittänyt Jyväskylän musiikkiharrastusmahdollisuuksia ja tuonut musiikkia osaksi kaikkien elämää. Hän näkee tärkeänä, että seurakunnan musiikkityöntekijöillä on erilaista osaamista. Hän on pyrkinyt myötävaikuttamaan erilaisista musiikillisista taustoista tulevien hakeutumiseen kanttorikoulutukseen ja seurakunnan musiikkityöhön. Samoin hän on tukenut seurakunnan musiikkileikkikoulutoiminnan vahvistumista ja elinvoimaisuutta.

​​​​​​Hassinen kokee saavansa tehdä itselleen mieluista työtä. Hän nauttii erityisesti jumalanpalveluksessa musisoimisesta ja siitä, kuinka Jumalan armon avaruus puhuttelee musiikin välityksellä.

Musiikin maisteri, kanttori Jukka Hassinen valmistui kanttoriksi (MuM) Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutusohjelmasta Helsingistä vuonna 1994. Urkujensoiton A-tutkinnon hän suoritti erinomaisin arvosanoin vuonna 1998 Markku Hietaharjun johdolla. Hassinen on opiskellut myös teologiaa. Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli myönsi Jukka Hassiselle director musices -arvonimen vuonna 2006.

Mon May 20 08:41:00 EEST 2024