Jyväskylän kirkkojen runsas kesämusiikkitarjonta huipentuu loppukesällä

Konsertteja ja muita musiikkitilaisuuksia on kuulijoille tarjolla kirkoissa eri puolilla kaupunkia. Loppukesän Kesäkonsertit 2024 -sarja tuo kirkkoihin musiikkia maailmalta.

"Uskon, että monipuolisesta musiikkitarjonnasta löytyy jokaiselle jotakin", sanoo musiikin asiantuntija Maria Sahipakka Jyväskylän seurakunnasta.

Mieskuorolaisia

Ukrainalaista hengellistä musiikkia kuullaan Taulumäen kirkossa 6.7.

Kaupungin keskustassa musiikkikesän avaa konsertti Taulumäen kirkossa 18.6. kello 19. Maat, Metsät hiljenneinä -konsertissa soi eri aikakausien musiikki. Esiintyjinä ovat Matias Lahti, viulu, Sanna-Kaisa Hilliaho, sopraano ja Irina Vavilova, urut.

Ukrainalaista hengellistä musiikkia ja ortodoksisia kirkkolauluja kuullaan Taulumäen kirkossa miesten laulamana 6.7. kello 18. Esiintyjinä ovat Juri Iltsuk ja kirkkolauluyhtye Kaanon.

Kaupunginkirkossa soi musiikki kesä- ja heinäkuussa keskiviikkoisin kello 12. Luvassa on kolme noin tunnin mittaista lounaskonserttia sekä kuusi lyhyempää lounasmusiikkia.

Taulumäen kirkon Iltamusiikeissa voi hiljentyä kuuntelemaan lohdun, ilon ja toivon säveliä heinäkuisina torstai-iltoina kello 20 opastettujen hautausmaakierrosten päätteeksi.

Vaajakosken kirkon kesäsarjan konserteissa nautitaan elokuvamusiikista uruilla 14.6., klassisesta musiikista oboella ja uruilla 14.7. sekä svengaavasta dixieland-tunnelmoinnista bändin tahtiin 10.8.

Kesäkonserteissa gospelia, virsiä, oopperaa

Loppukesällä kirkoissa soi Kesäkonsertit 2024 -sarjan viisi konserttia. Niissä kuullaan gospelmusiikkia, barokin viulusonaatteja, ooppera- ja operettisävelmiä, urkumusiikkia ja raikkaasti soivia virsiä. Tiistai-iltojen konsertit keskustan kirkoissa alkavat kello 18 ja niihin on vapaa pääsy.  Halutessaan voi konserttiin tulija  maksaa vapaaehtoisen summan konsertista.

Sarjan avauskonsertissa Taulumäen kirkossa 30.7. Arunaja & Kristiina Brask & Band esittävät gospelmusiikkia Intiasta ja Suomesta otsikolla Amazing Grace. Arunaja on tunnettu intialainen laulaja-lauluntekijä.

Kuokkalan kirkon konsertissa 6.8. barokkiviulisti Kreeta-Maria Kentala ja cembalisti-urkuri Tea Polso soittavat viisi Heinrich Biberin Mysteerisonaattia, jotka pohjautuvat Jeesuksen elämänvaiheisiin. Teosten sisältöä avaa musiikin tohtori, kanttori Martti Laitinen.

Taulumäen kirkossa kuullaan 13.8. tuulahdus Wienistä. Oopperalaulaja Sanna Matinniemen ja pianisti Jenna Ristilän konsertti sisältää suosittuja ooppera - ja operettiaarioita, yksinlauluja sekä hengellistä musiikkia. Urkutaitelija Ville Urposen ja Yleisradion musiikki- ja kulttuuritoimittaja Risto Nordellin konsertti Taulumäen kirkossa 20.8. vie kuulijat lintujen keväiseen äänimaailmaan.

Kaupunginkirkossa 27.8. raikuvat virret, kun hankasalmelais-jyväskyläläinen Virsitrio Ikonen-Miettinen-Vuorenoja soittaa virsisävelmiä klassisin instrumentein.

Kesäkonserttisarjan 2024 ohjelmisto

Kaikki kesän konsertit ja musiikkitilaisuudet

Maria Sahipakka
Musiikin asiantuntija