Kirkkohallituksen päätös: Joutsan ja Toivakan seurakunnat liitetään Jyväskylän seurakuntaan

Joutsan ja Toivakan seurakunnat lakkautetaan 31.12.2024, ja ne liitetään 1.1.2025 alkaen Jyväskylän seurakuntaan. Seurakunnan alueena on Jyväskylän kaupungin sekä Joutsan, Luhangan ja Toivakan kuntien alueet. Seurakunnan nimenä on Jyväskylän seurakunta.

Kirkkohallitus päätti asiasta keskiviikkona 5.6.2024.

Kirkon viestintä kertoo tiedotteessaan, että alkuperäisessä esityksessä myös Hankasalmen ja Petäjäveden seurakunnat esitettiin lakkautettaviksi ja liitettäviksi Jyväskylän seurakuntaan. Asiasta tehtiin kaksi muutosesitystä, joista ensimmäisessä ehdotettiin, että Hankasalmi jätetään päätöksen ulkopuolelle ja toisessa, että sekä Hankasalmi että Petäjävesi jätetään päätöksen ulkopuolelle. Jälkimmäinen ehdotus voitti äänestyksen yhdellä äänellä, 6–7. Toisessa äänestyksessä esitys jättää Hankasalmi ja Petäjävesi lakkauttamis- ja liittämispäätöksen ulkopuolelle voitti alkuperäisen esityksen äänin 2–11.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallituksen täysistunto kokoontui toukokuuhun 2028 jatkuvan kautensa avausistuntoon 4.–5.6.2024. Täysistunnon jäsenet valittiin kirkolliskokouksessa toukokuussa. Täysistunnon puheenjohtajana toimii arkkipiispa Tapio Luoma. Varapuheenjohtajakseen täysistunto valitsi Katri Korolaisen Helsingin hiippakunnasta. Pöytäkirjan tarkastajaksi koko kaudelle valittiin Vuokko Vänskä Mikkelin hiippakunnasta.

2024-06-05 13:40:00.0