Historiaa ja hengellisyyttä Miesten illassa Korpilahden kirkossa

Perinteisessä keskisuomalaisten seurakuntien järjestämässä Miesten illassa on tänä vuonna luvassa historiaa, hengellisyyttä ja kotiseutuasiaa. Tilaisuus järjestetään Korpilahden kirkossa syyskuun kuudes päivä.

Korpilahden kirkko ylhäältä kuvattuna.

Syyskuussa Korpilahden kirkon penkeillä istuu toivon mukaan satoja miehiä.

Perintöä välittämässä -otsikoidussa Miesten illassa puhuvat historioitsija ja kansanedustaja Teemu Keskisarja, piispa Jukka Keskitalo ja kotiseutuneuvos Markku Lahti.  Pojan ääni -poikakuoroa johtaa Matias Lahti, urkuja soittaa Sakari Torkki.

Harvinainen näky kirkossa

‒ Odotuksissa ja toiveissa on, että jälleen saataisiin koolle kirkon täydeltä eri ikäisiä miehiä. On luvassa puheita ja laulua, niin yhteiskunnallisia kun hengellisiä näkökulmia. Makkara ja munkkikahvit kirkonmäellä ovat luovuttamaton osa juuri tätä iltaa, kertoo Jyväskylän seurakunnan kirkkoherra Arto Viitala.

Miesten iltoja on vietetty Keski-Suomessa jo 25 vuoden ajan.  Viime vuosina niitä on järjestetty eri puolilla maakuntaa ja kirkot ovat täyttyneet hyvin. Iso kirkko täpötäynnä miehiä on harvinainen näky tämän päivän Suomessa. Korpilahden kirkkoon mahtuu noin 750 ihmistä.

Ainutlaatuinen tunnelma

‒ Varmasti rennolla tapaamisella toisten miesten kanssa on iso merkitys. Olen huomannut, että porukkaa alkaa saapua paikalle jo pari tuntia ennen ohjelman alkua. Merkitykselliseksi miehet ovat ilmeisesti kokeneet sen, että illoissa on yhdistetty niin yhteiskunnallisuutta ja isänmaallisuutta kuin hengellisyyttä, Viitala arvioi.

‒ Kannattaa lähteä kokemaan Miesten iltojen ainutlaatuista tunnelmaa, rohkaisee Viitala niitäkin, jotka eivät ole koskaan osallistuneet.

Miesten ilta järjestetään Korpilahden kirkossa perjantaina 6. syyskuuta kello 18.30. Tarjoilu alkaa kello 17.
Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Eri puolilta maakuntaa järjestetään tilaisuuteen yhteiskuljetuksia. Niiden suhteen kannattaa seurata oman seurakunnan tiedotusta.

Antti Koivisto
Antti Koivisto