Vapaaehtoisten arkunkantajien koulutusilta

ti 10.9. klo 17.00
Arkunkantajiksi koulutetaan vapaaehtoisia

Mäntykankaan hautausmaan kappeli

Ilmoittaudu tästä Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tulisitko vapaaehtoiseksi arkunkantajaksi? Kaikille arkunkantajan palvelutehtävästä kiinnostuneille vapaaehtoisille pidetään koulutus tiistaina 10.9. klo 17-19 Mäntykankaan kappelilla. Palvelutehtävään ovat tervetulleita niin miehet kuin naisetkin.

Koulutuksessa käydään läpi mm. mitä hautaan siunaamisessa tapahtuu, miten kappelissa kuuluu toimia ja kuinka arkunkantajan tulee pukeutua. Lisäksi kurssilla opetellaan asettelemaan kantoliina oikein, kantamaan arkku alttarille ja saattokärryyn sekä käydään läpi hautaan laskeminen.

Vapaaehtoisten arkunkantajien tarve keskittyy ensisijaisesti Lahjaharjun, Mäntykankaan ja vanhan hautausmaan kappeleille. Arkunkantajia tarvitaan hautauksissa, joissa vainajaa ei tuhkata vaan arkku lasketaan maahan.

Tarve vapaaehtoisille arkunkantajille ilmenee kaksi-kolme viikkoa etukäteen, joskus tieto voi tulla muutaman päivän varoitusajalla. Hautajaisissa saattoväestä ei aina löydy tarvittavaa määrää arkunkantajia. Saattoväki saattaa olla ikääntynyttä, saattajia on lähtökohtaisesti vähän tai sovittu kantaja yllättäen sairastuu. Tyypillisesti arkun kantoon tarvitaan kuusi henkilöä.

Vapaaehtoisten arkunkantajien kouluttajina toimivat Jyväskylän seurakunnan yhteiskuntavastuun pappi (vs.) Marika Närhi sekä Mäntykankaan hautausmaan työnjohtaja Minna Korhonen.

Ilmoittaudu mukaan koulutukseen to 5.9. mennessä ilmoittautumislinkistä tai johanna.summanen@evl.fi, p. 044 431 4414.

Koulutukseen osallistuminen ei velvoita sinua mihinkään, mutta toiveenamme on, että suurin osa koulutuksen käyneistä henkilöistä on jatkossa käytettävissä vapaaehtoisen arkunkantajan tehtäviin Jyväskylän seurakunnassa.

Koulutuksessa kahvitarjoilu.
  • Aikuisille Aikuisille
  • Nuorille Nuorille

Linkki avautuu uudessa välilehdessä