Kentala & Polso: Mysteerisonaattien salaisuudet

ti 6.8. klo 18.00
Kreeta-Maria Kentala

Kuokkalan kirkko

Barokkiviulisti Kreeta-Maria Kentala ja cembalisti-urkuri Tea Polso soittavat viisi Heinrich Ignaz Franz Biberin Mysteerisonaattia, jotka kuvaavat "pyhiä mysteereitä", Raamatun kuvauksia Jeesuksen elämänvaiheista. Jokaisessa sonaatissa viululla on eri viritys, mikä korostaa kunkin mysteerin ainutlaatuisuutta. Teoksien sisältöä ja historiaa avaa tilaisuudessa musiikin tohtori ja kanttori Martti Laitinen.

Biberin Mysteeri- tai Ruusukkosonaateissa viulu vaeltaa läpi viidentoista uskonnollisen näyn, jotka ovat kuin rukousnauhan helmiä. Jokainen sonaatti on ihmeellinen tapahtuma Neitsyt Marian tai Jeesuksen elämästä, ja kokonaisuuden sulkee Suojelusenkeli-passacaglia.

Sonaateissa on viisi Ilon mysteeriä, viisi Kärsimysmysteeriä ja viisi Kunnian mysteeriä.

Illan konsertissa kuullaan sonaatit  9-12 (kaksi kärsimys- eli surun salaisuutta ja kaksi kunniakasta ) sekä Passagaclia niiden keskellä.

Kreeta-Maria Kentala, barokkiviulu

Tea Polso, cembalo

Martti Laitinen, musiikin taustoitus

Vapaa pääsy.

Kesto n. 1 h.

Konsertti on osa Jyväskylän seurakunnan kesäkonsertit -sarjaa, joka järjestetään 30.7.-27.8. keskustan alueen kirkoissa.

------------------------------------------

In Biber's Mystery or Rosary Sonatas, the violin wanders through fifteen religious visions that are like the pearls of a rosary. Each sonata is a miraculous event from the life of the Virgin Mary or Jesus, and the whole is closed by the Guardian Angel passacaglia.

The sonatas contain five Mysteries of Joy, five Mysteries of Passion, and five Mysteries of Glory.

The evening's concert will feature sonatas 9-12 (two secrets of suffering and two glorious ones) and Passagaclia in the midst of them.

Kreeta-Maria Kentala, Baroque violin

Tea Polso, Cembalo

Martti Laitinen, Lecture

Free entry.

Duration approximately 1 h.

The concert is part of the Jyväskylä Parish Summer Concerts series, which will be held 30.7.-27.8. in churches in the city centre.

• Nuorille Nuorille
  • Aikuisille Aikuisille